sobota, 6 kwietnia 2013

Indeks Zagrań Nieczystych!


Tak jak zdarzają się w piłce nożnej drużyny grające tzw. antyfutbol, tak i w debatach spotkać można praktyki, które – choć formalnie nie łamią zasad – psują debatę. Nie będą one więc karane punktami ujemnymi przez eksperta – będą natomiast miały wpływ na ocenę jurorów jako przejaw słabości stosującej je drużyny.  Poniżej przedstawiamy ich listę:

1) Czytanie z kartki
Jeśli jako mówca chcecie pokazać przeciwnikom, że się ich boicie a publiczności, że brak Wam pewności siebie: zachęcamy Was – czytajcie z kartki J  Szanujący się mówca nie czyta przemówienia, nie recytuje go jak podczas szkolnej akademii – on je WYGŁASZA. Ma sprawiać wrażenie, jakby mówił „z głowy”, choć mowę może mieć wcześniej napisaną. Do kartki – owszem- możemy zaglądać, aby utrzymać logiczny ciąg wypowiedzi, przytoczyć cytat, dane,  ale nigdy, przenigdy nie czytamy zdania za zdaniem…

2) Przekazywanie pytań
Niezwykle pozytywnym zjawiskiem jest, gdy mówcy „grają na drużynę”, wspierają się, stosują zaawansowane taktyki jako zespół. Czasem jednak, zaczyna to przypominać wspomniane wcześniej drużyny piłkarskie, które „murują bramkę” albo wiatr przewraca ich napastników w polu karnym przeciwnika J. Przykładem może być „przekazywanie sobie” pytań pomiędzy mówcami tej samej drużyny. Ma to miejsce, gdy mówca A przyjmie pytanie/informację ze strony przeciwnej, ale nie udziela odpowiedzi, jednocześnie udzielając głosu mówcy B ze swojego zespołu, który w formie informacji odpowie na pytanie oponentów. Może to doprowadzić do sytuacji, gdy na pytania przeciwników będzie w drużynie odpowiadała tylko jedna osoba – a nie o to przecież w naszej formule debaty chodzi.
Owszem, koledzy z drużyny mogą nam pomagać zgłaszając pytania i informacje, by w ten sposób naprowadzić na właściwy tor, czy uzupełnić naszą odpowiedź – nie mogą jednak odpowiadać za nas.

3) Brak szacunku dla przeciwnika
Po burzliwej dyskusji stwierdziliśmy, że nie będziemy liczyli ile kto razy powiedział „ty” zamiast „Pan”/”Pani”, ile razy żachnął się podczas wypowiedzi przeciwnika, ostentacyjnie ziewnął bądź stroił miny. Pozostawiamy to jurorom, którzy mają brać pod uwagę również postawę wobec przeciwnika i przestrzeganie zasad fair play.

4) Pomoc nauczycieli
Od kilku lat prowadząc debaty w szkołach doskonale wiemy, jak bardzo niekiedy nauczyciele przeżywają występy swoich podopiecznych J Nie raz chciałoby się głośno krzyknąć: „Co wy wygadujecie!” „To nie tak!”, „Co ja mówiłam na lekcji o ordynacji wyborczej” – ale NIE WOLNO J Prosimy też nie dawać znaków, nie szeptać etc. Dajmy naszym uczniom szansę popełnienia ich własnych błędów.
Prosimy też, by podczas przygotowywania argumentacji nauczyciele pełnili rolę mentorów – niekoniecznie zaś ghost writer’ów J. Samy mamy z tym problem prowadząc warsztaty przygotowujące drużyny do konkretnej debaty. Opiekun powinien wysłuchać przygotowanej przez młodzież argumentacji – wskazać jej słabe punkty, ewentualne błędy merytoryczne. Może też dostarczyć materiałów potrzebnych do przygotowania argumentacji, nigdy natomiast nie powinien w tym wyręczać uczniów – niech samodzielnie pracują na swój sukces.

5) „Prowokowanie faulu”
Może zdarzyć się sytuacja, że mówcy będą próbowali sprowokować oponentów do narażenia się na punkty eksperckie – jest to jakby „prowokowanie faulu”.
Takie sytuacje to chociażby:
- czekanie z pytaniami do ostatnich sekund mowy
- prowokowanie przeciwników do zabrania głosu bez zgody marszałka, np. przez zadawanie im bezpośrednich pytań przez mówcę, który ma aktualnie głos. Np. „Proszę nam powiedzieć, co Pani sądzi o tej sytuacji?”.

Jak widać wiele sytuacji jest nieostrych  i wymaga za każdym razem indywidualnego podejścia. Chcemy je więc pozostawić w gestii jurorów, uwrażliwiając ich na pewne problemy i „nieczyste zagrania”, których listę będziemy w miarę potrzeb uzupełniać. Ważna też będzie rola marszałków, którzy powinni – jeśli zauważą niewłaściwe zachowanie – zwrócić uwagę mówców (np. brak zwrotów grzecznościowych, czytanie z kartki). Mamy nadzieję, że powyższe wytyczne sprawią, iż debaty w Waszym wykonaniu będą jeszcze bardziej czyste i pasjonujące!